Tuesday

Si Jahil Agama Seperti Kita

Melalui pengalaman saya sendirilah (yang tak berapa banyak ini), walaupun kita hidup berbilang kaum dan bangsa, kita sebenarnya masih tidak memahami ritual dan budaya bangsa-bangsa yang lain.

Begitu juga dengan kaum-kaum yang lain tidak begitu memahami ritual, budaya dan paling penting agama kita, Islam yang mulia. Kita boleh berkawan, berlawak jenaka dan saling kunjung mengunjungi, namun hakikatnya ilmu kita tentang budaya dan agama sesuatu kaum itu amat sedikit.

Lalu, tidak hairanlah jika ada yang mahu menyambut Ramadhan dengan umat Islam di negara ini (bersangka baik sahaja) dengan menayangkan makanan tidak halal, mungkin kerana kejahilan dan tidak memikirkan sensitiviti kaum, maka ia terjadi. Kita pula janganlah melenting tidak tentu pasal dan membesarkan perkara ini sehingga menjadi viral kerana mungkin kita juga ada salahnya.

Berapa ramai di antara kita yang tahu tentang Perayaan Tahun Baru Cina atau Deepavali? Apakah simboliknya kedua-dua perayaan tersebut dan apakah tujuannya? Yang kita tahu, apabila setiap perayaan itu tiba, kita akan mengucapkan selamat dan terfikir pasal makanan dan baju raya.

Begitu jugalah dengan bangsa-bangsa ini yang tidak memahami mengapakah kita harus berpuasa, solat dan berhari raya. Pada mereka, ia cuma satu budaya yang diamalkan oleh orang Melayu. Mereka hanya berfikir tentang ketupat, lemang, rendang, duit dan baju raya. Mereka tidak memahami kejadian atau sebab di sebaliknya.

Hakikatnya, walaupun kita hidup harmoni di dalam pelbagai kelompok budaya, kita sebenarnya masih jahil tentang budaya sesuatu kaum yang berbilang bangsa di negara ini. Mungkin, inisiatif perlu diambil supaya kita boleh saling menghormati agama, kepercayaan dan perayaan masing-masing supaya kita lebih memahami tujuannya.

Hakikatnya, kita mengambil mudah dan mengambil ringan hal ini dan menganggap semua kaum di negara ini tahu dan faham tentang agama Islam.

Melalui pengalaman saya, ia tidak tepat sama sekali. Masih ramai yang tidak tahu waktu apa kita berbuka, mengapa kita berpuasa dan kita tidak boleh makan dan minum sama sekali waktu berpuasa. Kadang-kadang ia mengejutkan saya, namun begitulah hakikatnya.

Kita sebenarnya hidup di dalam dunia sendiri dengan kelompok sendiri kecuali di dalam keadaan-keadaan tertentu di mana kita akan bergaul dan berlawak jenaka.

Pahit namun benar.

No comments:

Post a Comment