Sunday

Mencari Bahagia Yang Hakiki

Kebahagiaan tidak boleh dikecapi melalui orang di sekeliling kita atau harta benda kita. Kebahagiaan hanya dapat dinikmati melalui diri kita sendiri. Minda dan sikap kita terhadap hiduplah yang akan menentukan kebahagiaan kita.

Mencuba untuk memuaskan hati semua orang tidak akan memberikan kita bahagia. Kita akan kecewa jika cubaan kita itu tidak berjaya memuaskan hati orang. Mengharapkan sesuatu juga tidak akan memberikan kita bahagia. Kita akan kecewa jika harapan itu tidak menjadi kenyataan. Mengharapkan balasan di atas perbuatan baik kita juga tidak akan membuat kita bahagia jika kita tidak mendapat balasan yang sama. Mendambakan iklim dan suasana sekeliling untuk memberikan kita bahagia juga tidak akan berhasil jika diri sendiri tidak mahu bahagia.

Pokok pangkalnya, kitalah yang bertanggungjawab membahagiakan diri kita sendiri dan bukanlah cinta mahupun harta. Itu mungkin pelengkap tetapi tidak semestinya membawa bahagia. Jadi, jika kita merasakan diri ini tidak gembira, maka kita harus merenung ke dalam diri sendiri sebelum melihat ke luar.

Apakah aku sudah membahagiakan diriku sendiri? Soallah hati.

Tepuk dada, tanya selera.

No comments:

Post a Comment