Tuesday

Lagi-Lagi Tudung!

Melihat kepada fesyen tudung sejak akhir-akhir ini, banyak membuat saya berfikir. Apakah kita mahu memakai pakaian yang memenuhi syariat atau menjadi mangsa kepada fesyen?

Pereka-pereka fesyen seharusnya menjadi lebih peka kepada hukum Tuhan dan bukan dengan sewenang-wenangnya membuat pembeli 'percaya' bahawa mereka 'memerlukan' pelbagai jenis tudung yang bertingkat, berenda, bertona tiga warna, bersilang, bersangkut dan macam-macam lagi.

Pada mulanya, ia kelihatan menarik dan meriah, seolah satu revolusi sedang berlaku terhadap fesyen tudung di sini, namun sejak akhir-akhir ini saya melihat banyak eksploitasi yang dilakukan kepada tudung-tudung tersebut sehingga terlalu 'bergaya' dan menarik perhatian umum.

Akhirnya, tudung digunakan hanya untuk menggayakan fesyen dan bukannya untuk menutup aurat dengan sempurna. Tudung menjadi satu pakaian yang dipakai sebagai trend dan menarik perhatian orang ramai yang melihatnya. Jika pakaian yang dipakai itu sudah menarik perhatian orang lain dengan gayanya yang tersendiri, maka tujuan kita menutup aurat sudah disalahgunakan. Kita tidak seharusnya menarik terlalu banyak perhatian terhadap tudung yang kita pakai dengan juntaian manik, 'layers', warna, corak, pintalan dan macam-macam gaya lagi.

Kadang-kadang kita tidak sedar kita menjadi mangsa keadaan atau mangsa fesyen. Memandangkan kita tidak boleh menggayakan rambut di khalayak ramai maka kita menggayakan tudung kita dengan agak keterlaluan kerana mahu meniru gaya yang dihidangkan di majalah-majalah fesyen Muslimah.

Jangan salah faham. Saya tidak menentang semua itu, tetapi bersederhanalah di dalam memilih fesyen tudung. Kadang-kadang 'material' yang digunakan itu menampakkan bentuk tubuh badan walaupun kita menutupinya dengan tudung kerana jenis kain yang membentuk. Secara tidak sedar, aurat kita masih lagi nampak bentuknya.

Begitu juga dengan telekung yang dijual pelbagai rupa namun menampakkan bentuk badan si pemakai kerana jenis kain yang melekat.

Saya juga terlepas pandang akan hal ini. Namun, setelah tersedar, kita haruslah membetulkan keadaan itu semula agar tujuan kita menutup aurat tercapai dan bukan hanya mengundang murka Allah.

Bak sabda Rasulullah saw, di akhir zaman nanti, ramai wanita yang berjalan seolah telanjang (kerana semua pakaiannya melekat di badan) dan akhirnya akan dihumban ke neraka.

Nau'zubillah.

No comments:

Post a Comment