Monday

Apabila Gerak Hati Mula Berbicara

Kadang-kadang gerak hati selalunya benar. Di dalam situasi saya, jarang gerak hati saya menipu. Jika saya memikirkan tentang sesuatu atau jika hati saya tergerak tentang sesuatu, saya selalunya betul walaupun di ketika gerak hati itu menerpa, keadaan atau orang sekeliling menafikannya.

Seringkali, apabila gerak hati saya mula berbicara, Allah akan berikan petunjuknya. Allah akan halakan ke mana harus saya pergi dan cari arah tujuan gerak hati tersebut. Di saat itu juga, saya akan menemuinya. Menemui punca kepada gerak hati yang menerpa tiba-tiba. Jarang gerak hati saya tersasar. Selalunya, apa yang digerakkan oleh hati saya akan terbukti benar akhirnya.

Secara ringkas, saya seorang yang bukan mudah untuk ditipu atau dipermainkan. Saya boleh menjadi amat baik tetapi apabila saya merasakan diri saya dianiayai atau ditipu atau dipergunakan, saya akan mempertahankan pendirian saya. Jika pada asasnya saya kelihatan lembut tetapi di dalam hati saya begitu kuat dan kental. Masakan tidak, saya tidak suka dianggap mudah diperdaya atau mudah dikelentong. Saya tidak suka orang menganggap saya mudah dipergunakan tambahan pula dengan alasan-alasan yang tidak masuk akal. Tuhan memberikan saya akal fikiran dan akal fikiran saya masih lagi mampu berfikir secara waras. Mampu membezakan apakah alasan atau masalah itu boleh digunapakai atau dibakul sampahkan.

Namun, pada masa yang sama, saya juga mempunyai hati dan perasaan macam yang lain-lain juga. Saya masih boleh menimbangkan perkara yang baik dan buruk, dan apa yang wajar dilakukan jika diri ini dilanda konflik yang membungkam emosi. Saya akan berdoa dan membaca Al Quran dan memohon petunjuk dari-Nya. Saya faham, kita semua ialah manusia dan sebagai manusia kita tidak maksum. Kita masih lagi dikawal oleh nafsu, kehendak atau perasaan yang pelbagai. Maka, atas dasar ihsan dan kasih sayang, saya rela juga menimbang tara setiap kejadian dan mengambil hikmah di sebaliknya. Saya merasakan ada beberapa perkara yang saya agak tegas terutamanya di dalam pembentukan akhlak dan moral. Saya juga amat berhati-hati dengan kata-kata yang diucapkan walaupun kadang-kadang saya juga boleh terbabas dek emosi yang mencengkam terutamanya jika saya merasakan saya dianiaya atau ditipu.

Ini satu perasaan yang boleh mengubah emosi saya. Saya seorang yang lurus dan berpegang kepada kata-kata. Jika ada perubahan, ia harus disusuli dengan permohonan maaf dan penjelasan yang wajar mengapa kata-kata sebelum ini wajar diubah. Jika tidak, saya boleh menjadi keliru dan ia tidak baik untuk satu-satu perhubungan baik di dalam bidang profesional atau pun peribadi.

Secara umum, saya seorang yang boleh menjadi sensitif jika ia melibatkan sesuatu yang peribadi. Tambahan pula jika ia melibatkan orang yang kita sayang. Saya mahu orang yang saya sayangi menjaga tutur kata dan perbuatan di mana-mana saja mereka berada. Saya harus diyakinkan yang mereka akan tetap berpegang kepada janji dan kata-kata. Namun, jika kepercayaan yang diberikan sudah ternoda, ia akan mengambil masa untuk dipulihkan semula. Saya mahu hidup aman dan tenang disamping insan-insan tersayang dan ketenangan itu hanya boleh dicapai dengan kepercayaan. Allah pun berkata bahawa diciptanya lelaki dan perempuan (suami isteri) untuk membuat kita merasa tenang dan bukannya untuk membuat hati risau, keluh kesah dan bimbang sepanjang masa.

Saya harus kembali muhasabah diri. Saya harus mencari semula kepercayaan yang agak goyah ini agar kembali stabil. Dan saya memerlukan sokongan dan pemahaman bahawa saya juga insan yang tidak sempurna. Ada masanya saya dikawal oleh emosi tetapi bukankah itu tandanya saya sayang dan mengambi berat akan semua perkara.

Cuma, satu perkara yang boleh merosakkan apa sahaja ialah apabila kepercayaan itu sudah punah sama sekali dan di ketika itu, apa pun mungkin tidak mampu mengubah keadaan.  Saya berharap ia tak akan berlaku sama sekali dan buat selama-lamanya.

Maaf jika hati ini berbicara di sini kerana ada masanya ruang kecil ini begitu sempit untuk dikupaskan segala perasaan. Dan ruang kecil ini hanya mampu melepaskan sebahagian sahaja daripada sejuta rasa yang tersimpan, terpendam dan terkunci di dalam hati.

Saya sedar hidup ini satu perjalanan dan kita tak akan berhenti berjalan sehinggalah kita tinggal di dunia yang kekal abadi. Apa yang saya maklum, semua perjalanan dan pengalaman itu haruslah kita kutip dan jadikan pengajaran agar kesilapan yang sama tak akan kita lakukan sekali lagi.

Buat saya dan dia, semoga semua ini dijadikan iktibar agar kita lebih berhati-hati di dalam kehidupan kerana Allah itu sentiasa memerhati dan akan menunjukkan yang hak dan batil apabila tiba masanya nanti. Lebih baik kita sentiasa bersih daripada segala perkara, di depan dan di belakang kerana walaupun kita mungkin boleh terlepas dari manusia tetapi tidak dari Allah Yang Maha Esa.

Hati-hati memilih kawan, jaga-jaga dengan semua keadaan dan tulus di dalam segala perbuatan. Insya-Allah kita selamat dunia dan akhirat.

Moga bermanfaat buat kita semua.  
 

 

 

 



 


No comments:

Post a Comment