Monday

Tentang Novel Glamor & Vogue, Itulah Aku!


Gembira dan teruja! Begitulah perasaan saya ketika buku ini diterbitkan beberapa hari yang lepas oleh PTS Litera, iaitu salah satu syarikat penerbitan Bumiputra yang terulung. Sejak buku pertama saya, Salahkah Aku? diterbitkan, saya memasang niat untuk menulis dengan syarikat PTS kerana itulah cita-cita yang saya pasang sejak pembabitan awal saya di dalam bidang penulisan. Sebenarnya, manuskrip novel Salahkah Aku? telah dihantar ke syarikat PTS terlebih dahulu sebelum diterbitkan oleh Karnadya Solutions. Namun, setelah beberapa bulan dan beberapa emel yang saya hantar, saya tidak mendapat apa-apa jawapan daripada pihak PTS lantas saya mencari penerbit yang lain. Alhamdulillah, akhirnya novel sulung saya itu diterbitkan juga dua tahun lepas.


Hendak dijadikan cerita, saya juga mempunyai satu lagi manuskrip, iaitu manuskrip pertama yang dihantar ke Sayembara Penulisan Novel Remaja anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka tiga tahun lepas. Saya tidak menang apa-apa lalu saya menghantar manuskrip itu ke PTS setelah merombak, menambah dan membuang apa-apa perenggan yang patut supaya ianya lebih mantap. Saya mendapat jawapan daripada Editor yang terbabit dan mengucapkan tahniah kerana berjaya menghasilkan cerita yang baik dan berkualiti, namun syarikat PTS tidak menggalakkan cerita berkenaan konflik keluarga dipaparkan di dalam bentuk novel. Maka, manuskrip saya itu ditolak.

Agak kecewa, saya membalas semula kepada Editornya dan mempertahankan cerita saya. Beberapa hari kemudian, beliau menghubungi saya dan mempelawa saya menulis cerita berbentuk humor untuk syarikat PTS Litera. Saya menyambut cabaran itu dan mula berfikir cerita apakah yang sesuai untuk diterbitkan oleh syarikat itu dan dapat memenuhi kriteria mereka. Akhirnya, saya mendapat satu idea setelah berhelai kertas dijadikan catatan apa sahaja yang terlintas di fikiran. Saya mahu menulis kisah seorang gadis atau wanita yang mempunyai satu minat, azam atau cita-cita yang tersendiri. Dan saya mula berfikir apakah watak atau jalan cerita yang boleh menarik pihak PTS untuk menerima manuskrip saya. Maka, setelah beberapa hari, saya mendapat idea untuk menulis kisah yang ringan dan lucu namun agak pantas. Kisah seorang gadis yang mengimpikan percutian yang mewah dan penuh glamor dan sanggup berbuat apa sahaja untuk mencapai impiannya. Maka, saya mula menulis sinopsisnya dan setelah yakin, saya menghantar sinopsis itu kepada Editor PTS Litera. 

Di dalam beberapa hari, saya mendapat jawapan yang saya nanti-nantikan. Sinopsis saya diterima dan saya diminta menulis cerita tersebut di dalam masa tiga bulan. Alhamdulilllah, saya bersetuju dan selepas itu, saya berhempas pulas menyiapkan kerja saya selama tiga bulan tanpa henti. Dan akhirnya, lahirlah novel Glamor & Vogue, Itulah Aku! yang penuh dengan kisah lucu, watak utama  yang agak 'over' dan dicap sebagai 'pentingkan diri sendiri' oleh teman sebiliknya.

Saya begitu senang dan enjoy ketika menulis manuskrip ini kerana ianya ringan dan apa yang perlu saya buat ialah menggambarkan bagaimanakah watak Anatalia itu hendak digambarkan sebagai berangan-angan tinggi sehingga ada kalanya tidak mempunyai perasaan malu. Ada kalanya saya tersenyum atau ketawa sendiri membaca cerita dan watak-watak yang ada di dalamnya. Saya mahu mengujudkan kontra di dalam perwatakan utama dan pembantu, jadi watak Anatalia dan Shasha saya gambarkan bagaikan langit dan bumi. Namun, itulah yang membuatkan cerita ini menarik dan tidak jemu. 

Cerita ini juga membawa pembaca merantau ke seluruh dunia dengan Anatalia, iaitu watak utamanya dan mungkin boleh memberikan sedikit maklumat yang menarik tentang ilmu alam dan keistimewaan sesebuah negara itu di dalam konteks pemikiran dan harapan Anatalia. Semuanya digambarkan dari kaca matanya dan di situlah terbitnya kelucuan dan insiden-insiden yang lucu malah ada yang memalukannya dan membuat orang meradang kerana Anatalia sentiasa mahu bertahan dengan cara dan pendiriannnya. Dengan erti kata lain, Anatalia mahu kelihatan glamor dan vogue sepanjang masa tidak kira di mana dia berada. 

Saya sudah mempunyai perancangan untuk membuat sequel kepada novel ini. Namun, saya harus juga melihat kepada sambutannya dahulu. Semoga novel ini mendapat tempat di hati pembaca dan semoga mereka berpuas hati dengan keletah dan gaya Anatalia yang glamor tak sudah-sudah!       

No comments:

Post a Comment