Wednesday

Jangan Pandang Belakang

Ini bukan kisah filem Jangan Pandang Belakang. Ini adalah salah satu daripada moto kehidupan yang saya amalkan. Setiap dari kita sudah pasti mempunyai kisah hidup di masa lampau. Daripada kita di dalam rahim ibu sehinggalah kita lahir, menjadi kanak-kanak, dewasa dan seterusnya meningkat umur tua. Selagi kita bernyawa, semua perjalanan dan fasa ini harus kita tempuh sehinggalah kita dipanggilNya. Namun, semua perjalanan kehidupan yang sudah kita tempuh itu tidak perlu dikenang dan difikirkan sehingga boleh menimbulkan tekanan kepada kita. Layarilah hari ini dengan perkara yang memberikan manfaat dan janganlah diusik lagi memori silam. 

Mungkin hati kita pernah terluka dengan ibu bapa, kawan-kawan, saudara mara malah majikan atau pemerintah, atau mungkin hati pernah membenci dan memberontak, juga mungkin kita mengalami pengalaman yang tidak membahagiakan. Namun, itu semua sudah menjadi sejarah. Hari inilah hari yang sepatutnya diraikan dengan penuh kegembiraan dan kesyukuran. Jangan lagi pandang ke belakang dan fikirkanlah perkara yang mahu dilakukan pada hari ini dan akan datang. Jangan membiarkan diri anda dihantui kesilapan lalu, seeloknya gunakanlah kesilapan itu sebagai spot check diri untuk terus memandang ke hadapan. 

Ada segelintir dari kita yang mempunyai jiwa yang rapuh dan mudah goyah. Lantas, kerapuhan itu membuat hati tidak tenang dan murung. Kuatkanlah jiwa dan keimanan dan yakinlah bahawa Allah sentiasa menyayangi kita selagi kita tidak menyekutukannya. Solatlah dan berdoalah dan berzikirlah kerana itu salah satu cara untuk menenangkan dan membersihkan hati. Jangan biarkan diri anda 'terlekat' di masa lampau kerana itu tidak akan membawa apa-apa kebahagiaan kepada diri. Senyumlah dan sentiasa berfikiran positif dan jauhilah syak wasangka dan hasutan syaitan yang selalu mahukan kita tewas dengan emosi.  

Jiwa menjadi rapuh dan goyah jika tidak disirami dengan pemikiran yang positif. Ada segelintir manusia yang menyalurkan kecelaruan emosi dengan memaki dan berkata yang tidak enak. Buka saja internet dan facebook, anda pasti setuju ramai manusia di luar sana yang jiwa dan hatinya sakit malah sudah agak tenat. Jadi, bersihkanlah jiwamu, tukarlah pemikiranmu... Selalulah berfikiran yang baik-baik dan janganlah pandang ke belakang lagi kerana itu tidak akan membawa faedah malah mungkin akan merosakkan lagi hatimu. 

No comments:

Post a Comment