Saturday

Belailah Jiwamu

Setiap insan yang dijadikan oleh Allah mempunyai jasad dan jiwa. Kedua-duanya perlu diberikan santapan dan belaian supaya sentiasa segar, sihat dan kuat. Ada sesetengah dari kita yang membelai jasadnya namun jiwanya dibiarkan terbengkalai, tidak dijaga dan diurus dengan baik. Maka, jiwa yang berada di dalam diri menjadi keluh kesah, gundah gelana dan dihiasi dengan hasad dengki, prasangka juga menjadi hitam kerana tidak dibasuh dan dicuci dengan zikrullah. 

Melalui ceramah yang saya ikuti di sebuah majid di sini, di dalam hati kita ada segumpalan darah hitam yang perlu dicuci setiap hari. Di situlah syaitan bisa menginap dan membuat hati kita semakin busuk dan kotor. Cara yang paling efektif untuk membuang darah hitam yang kotor itu ialah dengan berzikir dan bersolat juga sentiasa bersangka baik. Namun, ramai di antara kita yang gagal mengawal hati dan emosi lalu semakin lama ianya menjadi semakin hitam dan busuk. 

Percayalah, hati yang kotor dan jiwa yang celaru akan terpancar di raut wajah kita. Riak wajah kita menceritakan segala apa yang tersimpan di dalam hati. Maka ada manusia yang bersih dan tenang riak wajahnya, namun ada juga manusia yang riak wajahnya kelihatan kusam, tidak bermaya malah kelihatan kusut. Ada juga yang kelihatan amat garang seolah menceitakan gelodak di dalam hatinya.

Percayalah bahawa jiwa yang tenang perlu dibelai. Jiwa yang tenang tidak akan tercapai jika hawa nafsu menguasai diri. Tidak boleh melihat orang lain lebih baik, mulalah hati mahukan yang lebih baik. Tidak boleh melihat rakan yang membeli barangan mahal dan berjenama, hatipun mula mencemburui. Tidak boleh melihat orang lain yang berkuasa, hati pun mahu bersaing agar lebih berkuasa. Tidak senang melihat kawan membuat hidangan yang enak, hatipun mahu berlumba dengan niat mahu membuktikan kita lebih hebat.

Maka hatinya sudah rosak kerana tidak boleh melihat orang lain mendahului atau melebihi diri. Ini semua adalah satu penyakit jiwa yang kita tidak sedari. Hindarilah ia sebelum ianya memakan dan merosakkan hati kita. Sebaik-baiknya tanamlah sifat merendah diri dan tidak suka menunjuk kita lebih hebat dan handal, kerana sehebat manapun kita pasti ada yang lebih baik lagi. 

Belailah jiwamu dengan sentiasa mengingati bahawa Tuhan itu adil, sukakan kesederhanaan dan tidak suka kita berlebihan. Belailah jiwamu dengan sentiasa mengingati bahawa sifat riak dan berprasangka buruk tidak akan memberi kita apa-apa kebaikan dan pahala malah mengundang dosa. Semaikanlah di dalam diri bahawa kita mahu melakukan kebaikan dan menghindarkan kemungkaran. Perbaikilah hati kita sebelum kita membaiki jasad kita kerana jiwa yang tidak tenang akan memberi kesan kepada jasadnya. Jasad yang berjiwa hitam akan sentiasa tidak berpuas hati dan sukar membelai jiwanya kerana sudahpun ditakluki syaitan. Jasad yang berjiwa kotor akan selalu mengeluarkan kata-kata kesat, kotor dan tidak berhemah kerana itulah lontaran dari jiwanya yang bercelaru.

Sama-samalah kita membaiki hati kerana sesungguhnya Rasulullah SAW juga pernah bersabda bahawa segalanya bermula dari hati. Belailah jiwamu dan cucilah ia dengan berzikir dan bersifat sederhana. Jika hati mulai berkata dan berprasangka, segeralah bersihkannya dengan zikrullah dan segeralah memohon keampunan dariNya supaya hati kita tidak menjadi semakin hitam dan kotor kerana jika hati sudah tenat, agak sukar untuk menyembuhkannnya semula. Wallahua'alam.

No comments:

Post a Comment