Sunday

Bagaimana Mahu Gembira?

Pagi ini Datuk Maznah Hamid berkongsi sesuatu di laman Facebook yang menarik perhatian saya. Ianya mengenai bagaimana mahu mencapai bahagia. Saya percaya ramai insan di luar sana yang mencari-cari kebahagiaan. Ada yang menjumpainya dan masih ada yang terkial-kial bak layang-layang kerana masih belum ketemu kebahagiaan yang dicari. Walaupun sudah mempunyai harta dan pangkat juga keluarga, masih ada segelinitr yang tidak bertemu sesuatu di dalam dirinya lantas kehidupannya menjadi hambar dan kosong. Hati merasa gundah, jiwa menjadi tidak tenang dan diri cepat menjadi emosi dan marah. 

Mengapa terjadi sedemikian? Keadaan itu terjadi kerana kita masih belum mampu menerima keadaan seadanya dan mengharapkan sesuatu yang terlalu ideal sehingga kita tidak boleh merasa bahagia. Ada juga yang mudah iri hati dan tidak boleh melihat orang lain mengecap kejayaan dan mempunyai sesuatu yang lebih daripada dirinya hatta menyimpan dendam dan benci sehinga mahu melakukan segalanya untuk menjatuhkan orang lain. Apa yang penting, dia merasa puas dapat membuat onar di dalam kehidupan manusia dan mengecap kepuasan dengan bersikap begitu. Namun, hatinya masih belum puas dan gembira kerana selagi ada manusia yang melebihinya, selagi itulah dia akan mencari jalan merosakkan segalanya. Lebih parah jika insan itu gilakan kuasa sehingga sanggup melakukan apa sahaja untuk berjaya dengan menggunakan jalan pintas, menipu atau membuat fitnah. 

Namun, ketahuilah, semakin lama kita bersikap sebegitu, diri menjadi semakin kacau dan tidak tenang. Lantas, bagaimanakah kegembiraan itu mahu dicari? Datuk Maznah Hamid berkongsi beberapa perenggan di bawah yang saya fikir amat benar. Katanya...

"Selagi anda tidak belajar menjadi 'tolerant' bersikap sabar dengan orang yang selalu tidak bersetuju dengan anda…

Selagi anda tidak menjadikan amalan bercakap baik dan memuji orang yang anda 'meluat' dan tidak sukai…

Selagi anda tidak menjadikan amalan sentiasa 'mencari Kebaikan dalam diri setiap orang dari mencari ' Keburukan' mereka...

Selagi anda tidak belajar memaafkan dan melupakan, 'Forgive n Forget' …

Selagi itulah anda tidak akan pernah 'Gembira' dan 'Berjaya'
Percaya lah!

Be a good 'Finder'. "

Ya... Memang benar apa yang dikatakannya. Oleh itu, belajarlah bersikap toleransi, memuji kebaikan orang yang tidak kita sukai, mencari kebaikan orang lain daripada keburukannya dan belajar memaafkan dan melupakan kisah lalu agar hati kita sentiasa tenang dan gembira. Juga, jangan pula lupa mengingati Allah dengan sentiasa berzikir dan mohonlah doa yang terbaik untuk kita dan keluarga di dunia dan akhirat. InsyaAllah. 

No comments:

Post a Comment