Sunday

Mencari Keseimbangan Hidup

Adakalanya, manusia menyangka bahawa wang adalah segala-galanya. Bahawa wang boleh memberikan kebahagiaan yang hakiki. Bahawa wang boleh memberikan kita tidur yang lena.

Kita mengimpikan rumah yang besar dan menawan. Kelengkapan yang indah dan mahal. Kita mahu semuanya seperti apa yang kita idamkan.

Kita mahu pasangan yang 'ideal' mengikut pandangan mata dan citarasa kita. Kita mahukan pasangan yang mampu memberikan kemewahan dan kebahagiaan buat kita. Kita berfikir bahawa status, wang dan pekerjaan adalah penentu kebahagiaan, justeru kita mencarinya.

Namun, saya percaya dan berpegang bahawa wang bukanlah segala-galanya. Ya, kita memerlukan wang untuk hidup. Tetapi, kita boleh memilih cara hidup kita sendiri tanpa perlu mengikut trend atau mengikut apa yang orang kata. Kita boleh memilih pasangan hidup kita sendiri tanpa perlu memikirkan apakah status dan pekerjaannya.

Pada saya, hidup kita adalah jiwa kita. Hidup kita adalah minda kita. Jika kita berfikir bahawa rumah yang besar, gaji yang tinggi dan kelulusan yang hebat mampu memberikan kita kebahagiaan, maka di kala itulah baru kita tersedar bahawa itu semua tidak menjanjikan apa-apa jika jiwa tidak tenang dan hati tidak gembira.

Kita hidup untuk meneruskan kehidupan. Kita bukan hidup untuk membuktikan sesuatu. Kita hidup sementara sahaja dan jika hidup dapat diteruskan setiap hari, alhamdulillah. Jika kita masih mempunyai bumbung untuk berteduh dan makanan untuk dijamah, alhamdulillah. Itulah rezeki.

Namun rezeki yang paling nikmat, ialah apabila hati ini tenang dan gembira dengan kesederhanaan dan apabila badan ini sihat. Kita tidak perlu makanan yang mahal dan banyak untuk terus hidup. Kita tidak perlu rumah agam yang besar untuk terus hidup. Kita tidak perlu wang terlalu banyak untuk terus hidup, tambahan jika wang itu hanya akan dihabiskan dengan membayar hutang piutang.

Kita hanya perlu bersederhana untuk hidup. Cukup makan dan pakai dan ada tempat berteduh. Alhamdulillah. Wang dan harta yang kita ada bukanlah hak kita yang hakiki. Hak kita yang hakiki hanyalah sedekah jariah dan amalan kita yang akan kita bawa ke kubur nanti. Di sana kelak, tidak akan ditanya apakah pekerjaan, kelulusan ataupun harta yang kita ada. Kita hanya akan ditanya akan amalan dan perbuatan baik dan jahat kita.

Maka, jika kita merasakan hidup ini akan kekal selamanya dan sanggup bersusah payah bekerja siang dan malam, tetapi tidak sanggup bangun untuk bersolat dan membuka al-quran, kita sebenarnya sudah termasuk ke dalam golongan yang lalai.

Jika kita merasa bangga bekerja kuat demi untuk menjadi kaya, namun tidak malu meninggalkan solat atau tidak mahu membuat amal ibadat, maka kita sebenarnya sudah terpesong dan menjadi teman syaitan.

Sebenarnya, tidak ada apa yang boleh dibanggakan dengan status hidup dan kerja keras untuk mendapatkan dunia, tetapi tidak langsung mahu bekerja keras untuk mendapatkan akhirat. Akhirnya, hidup kita akan menjadi sia-sia.

Nau'zubillah hi min zalik.

Moga Allah menjauhkan kita daripada menjadi orang yang rugi.

No comments:

Post a Comment