Tuesday

Musim Luruh Itu

Semasa saya kecil, saya sering menonton rancangan-rancangan dari negara barat. Mungkin pada masa itu, rancangan tempatan amat kurang, maka rancangan baratlah yang sering menjadi hidangan kami sekeluarga. Saya membesar di dalam tahun tujuh puluhan ketika masih lagi kanak-kanak. Pada masa itu cerita yang laku keras ialah cerita kekeluargaan dan cerita-cerita penyiasatan. Pada yang membesar di era itu pasti masih ingat akan cerita Little House on a Prairie, Combat, Hawaii Five O, Charlie's Angels dan banyak lagi. 

Mungkin kerana pengaruh barat yang agak ketara pada masa itu, saya sering terpengaruh dengan empat musimnya iaitu musim bunga, panas, luruh dan sejuk. Entah mengapa, saya begitu suka melihat perubahan musim yang berlaku dan terpesona dengan keindahan alam yang diciptakan Tuhan. Di antara keempat-empat musim ini, saya paling tertarik dengan musim luruhnya. Mungkin pada musim ini, pemandangan yang terpampang adalah begitu hebat sekali. Inilah masanya dedaunan pokok akan bertukar warna. Daripada hijau bertukar kemerahan, kekuningan dan keperangan. Pokok-pokok yang berderetan akan kelihatan seperti emas yang bercahaya dan berkilauan. Tanah juga akan disimbahi dengan daun-daun kering yang memenuhi ruang. 

Pertama kali saya mengalami musim luruh, saya seolah terpukau dengan keindahannya. Saya berasa yang saya berada di dalam satu lukisan yang besar. Memang cukup mengasyikkan. Namun saya tidak menyangka bahawa daun-daun yang berada di atas jalan akan melekat di tapak kasut kerana basah. Agak sukar juga sebenarnya mahu berjalan di atas daun-daun yang bertaburan sebegitu rupa. Ini belum lagi bercerita pasal berjalan di atas ais semasa musim sejuk. Pun agak payah jika tidak mempunyai kasut yang sesuai kerana besar kemungkinan kita akan tergelincir kerana jalan yang licin. 

Walaubagaimana pun, apa juga musim yang melanda, semuanya mempunyai keistimewaan sendiri, dan setiap musim juga mempunyai ceritanya sendiri. Until we meet again! 

No comments:

Post a Comment