Saturday

Kongsi Cerita : Berjalan Lebih Satu Kilometer Untuk Membeli Ayam

Semasa saya berada di United Kingdom, salah satu tempat yang saya suka pergi ialah pasar segar dan juga pasar keringnya. Sebenarnya kedua-dua pasar ini hanyalah bersebelahan sahaja dan cukup bersih sekali. Kali pertama saya melawat ke pasar di England ialah semasa saya menuntut di sana. Keadaan persekitaran yang luas dan bersih cukup mudah bagi sesiapa sahaja yang mahu memilih makanan segar. Selalunya saya akan membeli ikan seperti ikan mackerel dan salmon juga sayur-sayuran dan buah-buahan yang agak murah. Saya masih teringat akan jeritan sang penjual yang bertali-tali dan betapa cekapnya mereka menarik pelanggan untuk datang membeli. Selain itu, ikan-ikan yang dijual disusun dengan cantik dengan warna yang penuh kontra. 

Namun, untuk mendapatkan daging ayam atau lembu, saya terpaksa berjalan sejauh satu kilometer dan membelinya di sebuah kedai daging halal yang paling hampir dengan apartmen saya. Semasa di sana, aktiviti berjalan menjadi sesuatu yang mudah kerana rakyat Britain memang gemar berjalan kaki. Cuaca yang sejuk memang elok berjalan untuk memanaskan badan. Saya juga tidak terkecuali. 

Apa yang saya suka dengan konsep pasar segar di sana ialah ianya lebih tersusun dan kelihatan meriah dan bersih. Lantainya kering dan tidak ada bau-bauan yang kurang menyenangkan. Ini memudahkan sesiapa sahaja untuk membeli ikan dan sayur-sayuran. Setiap kali ada tetamu, saya akan membawa mereka ke sini. Terdapat juga bunga-bunga segar seperti bunga ros dan tulip yang murah sahaja. Selalunya, saya akan membeli sejambak bunga ros dan tulip setiap minggu untuk dihias di atas meja makan saya. Ini untuk memberikan mood ceria dan gembira ketika melangkah masuk ke dalam rumah.

Terdapat pelbagai jenis ikan yang dijual. Di antaranya ialah ikan mackerel, salmon, bawal, siakap dan banyak lagi yang saya tidak tahu mengenainya. Selalunya saya akan membuat kari mackerel atau salmon, atau menggoreng mereka setelah diperap dengan garam, kunyit dan serbuk kari. Memang enak sehingga menjilat jari!

Ketika mula-mula sampai dahulu, saya menyewa sebuah rumah di tingkat dua yang mempunyai satu bilik di loteng. Saya harus melalui lorong jalan belakang untuk menaiki tangga ke rumah tersebut. Saya meilih rumah itu kerana saya mahukan sebuah dapur dan juga kedai yang berdekatan dengan rumah. Ia dimiliki oleh lelaki tua berbangsa Pakistan dan diuruskan oleh anka perempuannya iaitu seorang guru. Di bawah rumah itu, terdapat deretan kedai runcit Muslim yang menjual pelbagai barangan keperluan. Jadi, untuk membeli bawang dan beras, contohnya amat mudah sekali. Kebanyakan pemilik kedai di kawasan saya menetap ialah orang India dan Pakistan. Jadi, sedikit sebanyak saya dapat bergaul dengan masyarakat Muslim yang berlainan bangsa.  

Kedai menjual daging ayam dan lembu halal juga amat dekat, tidak sampai dua puluh meter dari rumah saya. Saya masih ingat bau kambing dan daging yang agak kuat menusuk ke hidung setiap kali memasuki kedai itu, namun, pilihannya agak banyak. Jika dibandingkan di Malaysia, kita memang kekurangan kedai yang menjual daging dan bahagian-bahagian daging seperti ini. Selain ayam dan daging lembu serta kambing, ada juga dijual daging cincang, sosej dan tulang-tulang untuk dipilih. 

Namun, setelah saya berpindah ke apartmen, saya terpaksa berjalan kaki agak jauh atau menaiki bas untuk ke sana. Saya masih teringat, terpaksa berjalan lebih satu kilometer hanya untuk membeli seekor atau dua ekor ayam. Sesuatu yang mungkin tidak akan berlaku di negara kita. Namun, itulah pengalaman yang terpaksa ditempuh oleh saya dan ramai lagi penuntut Malaysia dan rakyat Malaysia yang menetap di luar negara. Tidak ada apa yang mudah. Jauh sekali untuk bermewah-mewah seperti di sini. Segalanya harus dibuat dengan usaha yang keras. Cekal dan syukur sudah menjadi darah daging terutamanya saya yang tinggal sendirian di sebuah apartmen. Sunyi dan jika tidak cekal, mungkin akan rebah. Pengalaman itu menjadikan saya insan yang kuat, yakin pada diri dan tidak mudah mengalah terutamanya di dalam soal kehidupan. Banyak yang saya lalui yang menjadikan saya seperti sekarang, dari segi rohani, jasmani, spiritual dan pendekatan saya tentang kehidupan, ketuhanan dan kecintaan pada negara.

Hanya yang pernah berkelana ke bumi asing sahaja yang tahu bukan mudah untuk diterima, bukan mudah untuk mencari jati diri, bukan mudah untuk mendapat segalanya seperti di tanah air kita. Jika tiada usaha, maka tiada apalah yang akan kita dapat di sana. Namun, banyak sungguh pengalaman yang saya kutip secara sedar atau tidak dan akan saya kongsikan satu persatu di sini di kala kelapangan menjenguk.   

Ini baru soal pasar. Belum lagi pahit dan manis hidup sendirian di rantau orang dan cara rakyat British membawa diri dan juga pengalaman menjadi pelajar sarjana di kalangan penuntut-penuntut asing yang rata-rata cukup yakin, petah dan penuh dengan perlumbaan untuk berjaya. Jika kita malu-malu dan tidak boleh memberikan buah fikiran dan pendapat, memang kita akan ketinggalan kerana mereka semuanya bijak pandai dan oleh itu saya juga harus berani memberikan pendapat dan itu semua membentuk pemikiran saya sehingga kini.

Tetapi, apa-apapun, kisah pasar masih belum berakhir. Akan saya berkongsi cerita di waktu yang lain pula. Kepada yang sudi membaca dan berkongsi pengalaman ini, saya ucapkan terima kasih. InsyaAllah, akan saya ceritakan lagi di entri yang akan datang. 

Ciao!






2 comments: