Tuesday

Bila Gastrik Menyerang

Dua hari ini ialah hari yang tidak produktif. Gastrik saya menyerang lagi sehingga kepala pun berpusing-pusing. Perut pun menjadi sakit dan terasa mahu muntah. Kalau gastrik menyerang, memang satu kerja pun tidak boleh siap. Badan terasa lemah dan lesu dan selera makan jadi tidak menentu. Sudah lama saya mendapat penyakit ini. Kali pertama saya diserang gastrik ialah ketika menuntut di United Kingdom dulu. Sampai tidak boleh bangun dan mahu berjalan pun tiada tenaga. Sakit perut jangan cakaplah. Saya mengambil masa dua tahun untuk menstabilkan penyakit ini. Selama dua tahun, saya berperang dengan kesihatan yang cukup teruk. Bangun pagi tidak ada tenaga, muntah setiap hari dan kalau silap makan, meranalah jawabnya. Akhirnya, saya mengatur jadual makan sendiri dan makan ikut masa. Minum susu bergelen-gelen dan ada kalanya hanya buah-buahan saja yang boleh diterima oleh tekak. Alhamdulillah, gastrik menjadi sedikit stabil tetapi tidak boleh hilang sehingga ke hari ini. Jika saya tersilap makan atau makan lambat, alamatnya akan sakit perut. 

Hari ini saya makan semangkuk ais krim peppermint chips dan rojak buah, selepas makan dua keping roti. Tapi, masih lagi terasa lemah. Dua hari mengalami cirit-birit sehingga badan terasa lesu. Semuanya datang sekali gus. Rasa cukup tertekan sebab banyak kerja yang harus disiapkan. Kalau sudah mempunyai tugasan dan dateline, saya akan pastikan kerja saya siap sepenuhnya sebelum waktu itu tiba. Namun, dua hari ini saya tidak mampu berbuat apa-apa hanya terbaring di katil menahan sakit. 

Nasihat saya, kepada yang suka skip makan atau makan tidak tentu waktu, janganlah jadikan ia habit. Jika boleh, setiap kali waktu makan kita kena makan terutamanya sarapan. Jika sarapan tiada, tenaga pun tiada untuk memulakan kerja. Jangan bila sudah terkena gastrik macam saya ini baru mahu jaga makan sebab semuanya akan menjadi lebih sukar. Sesiapa yang pernah kena atau mengalami masalah ini sahaja yang tahu bagaimana rasanya. Jangan cari masalah ya! Makanlah ikut masa sebelum gastrik menyerang anda. 

No comments:

Post a Comment