Tuesday

Apabila Oktober Tiba

Entah mengapa
aku begitu taksub dengan pokok maple
dan daun kuningnya.
Mungkin kerana itu
menandakan musim luruh
sudah tiba.


Atau mungkin itu mampu
membuat aku
mengimbau kenangan silam
yang penuh pancaroba.

Kenangan indah penuh harapan
Juga kenangan pahit yang
mahu aku lepaskan.

Apabila Oktober tiba
Yang aku ingat ialah musim luruhnya
musim yang panjang dan dingin
musim yang penuh nostalgia
Musim di mana aku belajar
hakikat kehidupan
erti hidup, erti kecewa
erti susah dan erti senang.

Walau kini aku pun sudah lama
tidak menjengah musim luruh itu
sudah banyak bulan purnama
yang mengambang terang
silih berganti
namun, ia masih utuh di hati
kerana ia banyak mengajar aku
tentang segalanya. 

Setiap kali Oktober tiba
Yang pertama aku ingat ialah
daun kering pohon maple
yang jatuh satu persatu
menghempap jalan.

Ada yang berterbangan,
ditiup angin dan
dipijak insan.

Yang aku ingat
ialah daunnya yang basah di jalan
dipijak manusia yang lalu lalang
diheret tapak kaki
dan disapu ke tepi.

Pertama kali aku
melintasi segugusan pokok maple
yang baru sahaja menempuh musim luruh
aku menjadi bisu.

Sehingga pokok maple
yang daunnya kuning, merah dan coklat
membuat aku terpana
menikmati keindahan
yang dicipta Ilahi.

Di dalam kesibukan pagi hari
menjalankan urusan harian
yang tidak akan beres
kaki terus melangkah laju
mengheret daun kering itu
sehingga ada yang melekat di tapak kaki
diheret seolah tidak mahu
lekang dari realiti.

Entah mengapa
Apabila Oktober tiba
Aku menjadi begitu nostalgik
begitu rindu
begitu saya.

Mungkin, sebahagian dari aku
pernah aku tinggalkan di situ
dengan seribu pengharapan
yang akhirnya musnah
sama sekali.

Juga mungkin kerana
dinginnya cuaca musim luruh
membuat aku pasrah
menantikan musim sejuk
yang pasti tiba.

Apabila Oktober tiba
Aku pun mula
hiba.

No comments:

Post a Comment