Sunday

Syurga Menanti Kita

Perjalanan hidup buat Akma bukanlah jalan yang lurus dan mudah. Jika ditoleh ke belakang, banyak sungguh liku dan halangan yang merosakkan harapan. Dan bukan semua harapan dan impiannya menjadi nyata malah berkecai dan berderai di tengah jalan. Jika adapun laluan yang mudah buatnya hanyalah lorong kecil yang sempit yang boleh menghimpit dirinya di antara jalanan yang panjang itu. Laluan yang melemaskan dan laluan yang boleh membuat nafasnya terhenti seketika. Itu semua Akma sudah tahu dan mengerti. Itu semua sudah Akma jalani hampir setiap hari dengan penuh tabah dan berani.

Keluhan demi keluhan yang terhambur keluar daripada mulut mulus itu cukup kuat untuk didengari. Keluhan yang berat dan maha hebat seolah keluhan itu dikeluarkan tatkala nyawa di hujung tanduk. Akma sudah tidak merasai apa-apa lagi. Sepanjang hidupnya, tiada banyak hilai tawa yang menggoda dan yang ada cumalah kesepian dan kepiluan yang meruntun jiwa. Akma sudah biasa. Sudah biasa dicaci dan dipandang serong. Sudah lali dengan bisikan di belakang tabir yang memisahkannya dengan penghuni yang lain. Namun, Akma tidak peduli. Hidup harus diteruskan dan semangat tidak boleh rebah kerana belum sampai waktunya Akma harus mengalah. 

Akma membelek tudung putih pemberian Ikram semalam. Masih lagi baru dan harum baunya. Akma membawa tudung itu ke hidungnya dan diciumnya haruman tudung itu dalam-dalam. 

"Ikram mahu Akma menjadi wanita solehah. Ini hadiah ikhlas daripada saya." Ikram menyua satu bungkusan plastik yang berisi tudung putih itu.

"Akma bukanlah orangnya yang Ikram cari. Mustahil Akma akan menjadi wanita solehah seperti yang Ikram idamkan." Akma menggeleng kepala.

"Mengapa tidak? Jika Akma memilih laluan yang betul, Akma juga pasti akan menjadi wanita soleheh." Ikram membantah.

"Akma tidak tahu apa itu wanita solehah. Apakah dengan bertudung Akma terus menjadi soleh?" Soal Akma tanpa berselindung.

"Buat permulaan Akma harus menutup aurat. Lepas itu, Akma boleh mula menunaikan solat dan membuat kebaikan dan meninggalkan segala yang Tuhan larang." Ikram cuba memujuk.

"Akma lihat ramai wanita bertudung tetapi tidak menjaga tutur kata dan tingkah laku. Apakah istimewanya mereka daripada Akma?" Soal Akma berbelah bagi.

"Tiada bezanya, cuma dosa tidak menutup aurat sudah terlepas bagi mereka. Dosa yang lain, itu di antara mereka dengan Tuhan. Tak payahlah Akma fikirkan." Ikram membalas.

"Akma wanita hina. Banyak dosa. Akma tidak layak buat Ikram." Akma mengetip bibir. Sejeda cuma, segala perbuatan lampaunya terus menerjah ke mata. Bayi yang masih bertali pusat itu merah berdarah di dalam pangkuannya. Akma kebuntuan arah, kehabisan cara. Lalu, dibiarkan bayi suci itu menangis di tepi sebuah lorong gelap yang dipenuhi sampah sarap dan Akma lesap entah ke mana.

Tetapi itu sepuluh bulan yang lalu. Bayi itu dijumpai dan dipertemukan semula dengan Akma di pusat pemulihan akhlak. Di situlah Akma merintih dan mengadu kepada Tuhan yang esa, bertaubat nasuha dan memohon keampunan di atas kesilapannya. Haram. Ya, apa yang haram telah dilakukannya dan kini Akma sudah insaf bahawa perjalanan berliku itu pasti akan diperbetulkan semula jika hatinya ikhlas. Dan Ikram yang sabar dan tenang bak guru yang cekap mengemudi arah lalu menunjukkan Akma kepada jalan yang lurus dan benar. 

"Akma mahu diredhai Tuhan kan?" Ikram menyoal.

"Ya... Akma tersalah pilih jalan. Kini, Akma mahu membetulkan semula semua jalan berliku yang pernah Akma tempuhi supaya menjadi lurus." Beria benar Akma sambil mengesat air mata yang sudah mulai tumpah.

"Alhamdulillah. Allah memang sukakan manusia yang bertaubat. Lebih baik daripada manusia yang langsung tidak sedar akan dosa dan kelemahannya. Akma sebenarnya insan terpilih." Ikram sejujurnya membuat hati Akma setenang air di kali.

"Tetapi apakah Ikram sudi menerima Akma di dalam hidup Ikram kerana hinanya Akma sehingga terlahirnya bayi yang tidak berdosa?" Merah mata Akma memandang sayu wajah Ikram.

"Tidak... Ikram akan membimbing Akma sehingga ke akhir hayat. Ikram berjanji yang syurga menanti kita di sana." Ikram tersenyum sambil menunggu jawapan yang dinantinya sejak dua minggu lepas. Akma tersenyum lalu mengambil tudung putih yang harum itu lalu disarungkan di kepalanya. Manisnya bukan kepalang wajah Akma di mata Ikram. Lalu Ikram menyambut senyuman itu sambil melihat ke dalam mata Akma yang menceritakan sesuatu. Akma mengangguk malu tersipu-sipu. Dan Ikram seolah faham apakah yang Akma maksudkan lalu memanjatkan syukur.

"Ikram akan menjaga dan membimbing Akma sehingga ke sana." Ikram tersenyum. 

"Sehingga ke syurga?" Akma menyoal lembut.

"InyaAllah." Ikram membalas lalu bersujud syukur mengucapkan terima kasih kepada Tuhan kerana telah membuka pintu hati Akma. Beruntunglah wanita jika mendapat suami yang soleh yang boleh membimbingnya dan setelah itu, segala keluh kesah dan kekesalan Akma setiap malam diganti dengan pujian terhadap Ilahi dan pengharapan yang mendalam agar diberikan syurga Firdausi. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun dan sesungguhnya Akma adalah di antara wanita-wanita yang beruntung.       

No comments:

Post a Comment