Sunday

Dapur Idaman

Sebagai seorang wanita dan ibu, kita pasti tidak boleh lari dari kehidupan berkeluarga apatah lagi tanggungjawab sebagai isteri dan ibu yang tidak akan putus sehingga ke akhir hayat. Kita sudah tentu mengimpikan keluarga yang harmoni dan bahagia juga rumah yang diibaratkan seperti syurga. Tidak ada yang lebih membahagiakan selain daripada memikul tugas sebagai ibu yang menguruskan rumah dan kebajikan keluarganya. Selain urusan seharian yang sudah menjadi rutin, saya juga gemar ke dapur dan mencuba resepi-resepi baru. Walaupun kekadang saya membeli makanan di luar, atau makan di restoran, saya juga sering memasak untuk ahli keluarga saya. Anak-anak pun sudah membesar maka selera mereka pun sudah bertambah dan sudah pandai memilih makanan. Ada juga yang 'demand' macam-macam sehingga memeningkan kepala sebenarnya. 

Dan bila sebut saja soal makanan, kita tidak boleh lari dari menyebut soal dapur. Banyak majalah dan program televisyen yang memaparkan keindahan rekaan dapur daripada yang tradisional sehinggalah yang moden dan kontemporari. Semuanya ada keistimewaan sendiri. Saya selalu juga berangan-angan mahu membuat dapur yang baru dan kali ini saya mahu menerapkan kombinasi warna putih dan hitam. Saya lebih gemarkan rekaan yang agak 'country' namun lebih ke arah kontemporari. Rekaan yang terlalu moden seperti memasang sinki aluminium dan jubin aluminium tidak menarik minat saya. Saya lebih gemarkan jubin terracota atau jubin yang kesat supaya menampakkan imej 'country'nya. Entah mengapa hati saya cukup terpaut dengan warna putih atau cream yang tampak bersih. Buat permulaan, saya menghiasai bilik tidur saya dengan warna perabot yang putih dan kemungkinan besar, jika ada rezeki, dapur baru saya juga akan diserikan dengan warna yang sama. Sudah tidak sabar rasanya! Hai, angan-angan tak sudah-sudah!

No comments:

Post a Comment