Wednesday

Pengalaman Penerbangan dengan MAS

Pengalaman paling menakutkan naik pesawat, apabila berlaku cuaca buruk di mana pesawat MAS terpaksa menjunam turun dan naik untuk mengelak awan. Macam roller coaster. Habis makanan jatuh dan tumpah. Penerbangan terpaksa patah balik sebab cuaca masih buruk.

Pengalaman kedua menakutkan apabila pesawat Saudi Airlines mahu berlepas dan pesawat itu bergegar-gegar seolah susah mahu berlepas dan naik ke udara dan bunyi krek...krek... juga kedengaran. Dalam hati, nak pecah ke pesawat ni. Alhamdulillah, semua selamat.

Pengalaman ketiga menakutkan apabila pesawat MAS terbang cukup rendah di atas aparmen dan bangunan di Jordan seolah bila-bila saja ia boleh melanggar bangunan-bangunan tersebut. Tak dapat dibayangkan bagaimana penduduk di kawasan itu menahan bunyi kuat pesawat sepanjang masa. Risiko juga amat tinggi.

Pengalaman paling saya ingati, apabila pesawat MAS mendarat di London dan semua penumpang bertepuk tangan kerana ia mendarat dengan begitu baik sekali seolah rodanya tidak pernah mencecah tanah.

Pengalaman paling saya hairan, apabila seorang pramugari Arab yang berwajah masam menumpahkan air ke baju saya tanpa memohon maaf dan berlalu pergi.

Pengalaman paling saya tidak suka, apabila saya duduk di sebelah warga asing dan sepanjang perjalanan dia meneguk wain merah tanpa henti-henti. Baunya menusuk sehingga ke tiba destinasi.

Pengalaman agak mencemaskan, apabila saya terbang seorang ke Jeddah dan penerbangan terpaksa ditunda selama lapan jam akibat kerosakan yang baru disedari setelah hampir mahu berlepas.

Moralnya, tidak ada penerbangan yang sempurna. Ada yang baik dan ada yang mencemaskan. Namun, sepanjang pengalaman itu, saya dapati krew MAS ialah yang paling menghormati penumpang dan sentiasa berwajah manis. 

Sementara itu, marilah kita berdoa untuk pesawat MH370.

May God brings you back home.

No comments:

Post a Comment