Monday

Sepetang di Spices of India

Minggu yang agak padat. Namun, semalam dapat meluangkan masa membeli beberapa barangan buat insan-insan tercinta. Salah satunya sudah tentu buku.

Sebelum itu, menjamu selera di Spices of India dengan sepupu, ibu saudara dan suaminya seorang tokoh yang disegani dan dihormati. Orangnya biarlah rahsia.

Apa yang ingin saya kongsi ialah perbualan diantara saya dengan tokoh tersebut. Sebut sahaja namanya, pasti ada yang akan kenal akan idea-ideanya yang hebat terutama di dalam bidang akademik dan ekonomi. Di dalam umur yang sudah menginjak, dirinya masih kuat lagi berjalan walaupun terpaksa memakai alat pendengaran yang khabarnya bernilai RM 20 ribu.

Ketika sedang menjamu selera, beliau sempat bertanya soalan tentang projek-projek buku saya. Beliau bercerita tentang kenalan-kenalannya yang terdiri daripada pelbagai keturunan dan peringkat umur kerana ia ada sedikit kaitan dengan tema buku saya kali ini. Orangnya mempunyai pemikiran yang tajam dan gemar memerhati. Ketika di dalam kereta, dia tidak gemar pemandunya bercakap kerana ia akan menganggu konsentrasi pemandu tersebut yang perlu fokus.

Saya juga sempat bercerita tentang industri buku yang rancak di negara ini. Buku yang bagaimana menarik minat pembaca dan sering laku walaupun kualiti bahasa dan jalan ceritanya tidaklah yang terbaik. Boleh dikatakan, 90 peratus daripada perbualan kami ialah mengenai industri buku.

Rupanya, beliau juga sedang mengusahakan satu buku yang akan diterbitkan oleh Penerbitan Oxford dan ia ada kaitannya dengan budaya orang Melayu yang masih berseni dan halus bahasanya.

Usai menjamu selera, kami pulang dan berbual lagi di dalam kereta. Beliau nampaknya tertarik dengan cerita saya bahawa terdapat beberapa penulis buku yang sudah menjadi jutawan dengan hasil wang royalti. Dia nampak memikirkan sesuatu selepas itu dan bertanya siapakah penulis-penulis tersebut dan dari penerbitan manakah mereka.

Saya berasa bertuah kerana berpeluang mengenali insan ini. Sejak dari dulu lagi, saya memang gemar membaca kisahnya di media massa atau melihat wajah dan pandangannya di kaca televisyen. Namun, kerana faktor kesihatan, beliau sudah mengurangkan aktivitinya.

Namun, apa yang saya kagum dengan beliau ialah cara hidupnya yang sihat. Selain senaman, beliau mengamalkan makanan yang sihat-sihat belaka. Ayam cumalah bahagian dada hatta hidangan apa sekalipun. Satu lagi, beliau mempunyai disiplin yang amat tinggi. Seluruh hidupnya mempunyai jadual waktu yang lengkap sehingga jika ada kaum keluarga yang mahu berjumpa pun haruslah membuat temu janji terlebih dahulu. Beliau juga meluangkan masa membaca al quran, membuat sudoku dan menonton televisyen dengan jadualnya sendiri.

Sebelum mengucapkan selamat tinggal, beliau berjanji akan membeli dan membaca buku saya yang akan disiapkan kelak.

Saya mendoakan dirinya dan kaum keluarga yang lain kesihatan, umur yang panjang dan barakah daripada Allah di dalam setiap inci kehidupan kita.

Insan ini banyak bakti kepada kita di dalam konteksnya tersendiri dan bersyukurlah kerana ada beberapa bahagian ideanya telah pun diguna pakai, diimplementasikan dan diraih oleh kita di dalam pelbagai sudut.

No comments:

Post a Comment