Friday

Kenangan Yang Menjengah Memori

Apabila sepupu, ibu dan bapa saudara saya makan di rumah tengah hari tadi, kami sempat berbual mengenai sepupu saya yang akan bertolak ke Sheffield, England petang esok. Sempat juga saya berkongsi sikit-sikit apa yang patut berdasarkan pengalaman saya sendiri ketika di sana. Secara tiba-tiba, perasaan nostalgia terus menerkam diri.

Saya teringat waktu pertama kali saya ke sana. Ketika itu saya masih lagi menuntut di UM dan berada di sana selama dua minggu. Saya tinggal di Leeds dengan satu keluarga yang berbangsa British. Petang itu, waktu pertama kali mahu makan bersama setelah tiba, saya ke dapur dan melihat satu pinggan yang diisi dengan ketulan besar daging khinzir (mujur bukan kepalanya). Hati saya berkata-kata sendiri di dalam keadaan serba salah. Saya harus memberitahu tuan rumah yang kami (saya dan kawan saya) tidak makan daging khinzir. Mujurlah dia faham dan memohon maaf.

Maka, malam itu kami hanya makan beberapa biji telur rebus dengan kentang. Daging khinzir itu langsung tidak dihidangkan sama sekali. Malah langsung saya tidak nampak. Mereka begitu menghormati kami yang beragama Islam. Sehingga kini saya masih mengingati bau haruman rumahnya yang amat semerbak apabila kaki melangkah masuk ke dalam rumah dan juga sifat prihatin mereka terhadap saya dan rakan saya.

Kali kedua saya ke sana ialah ketika saya ingin menyambung lagi pelajaran saya. Saya mendapat tempat di sebuah universiti di Leicester di dalam jurusan Komunikasi Massa. Di dalam kursus itu, hanya ada dua sahaja pelajar daripada Malaysia. Yang lain-lain adalah dari Afrika, India, Itali dan beberapa negara Eropah yang lain. Saya rapat dengan seorang pelajar India dan beberapa pelajar Afrika. Mereka memang baik dan lemah lembut juga sedia menolong.

Semasa di Leicester, saya tinggal seorang diri. Pada mulanya saya menyewa sebuah rumah di tingkat dua. Ia mempunyai loteng dan dapurnya sendiri. Ke mana pun saya pergi, saya tak boleh hidup tanpa dapur. Itu satu kemestian buat saya. Saya juga memilih tempat itu kerana di bawahnya ada kedai runcit dan bekalan daging-daging yang halal. Mudah bagi saya membeli barangan runcit dan mentah. Tetapi, akhirnya saya berpindah ke sebuah apartmen universiti kerana faktor keselamatan. Di apartmen, keselamatan saya lebih terjaga kerana ada pas masuk dan cctv di mana-mana.

Jadual waktu pelajar adalah cukup santai. Tetapi, kita harus rajin berusaha dan mencari sendiri ilmu. Kebanyakan pelajar asing bukanlah seperti pelajar Malaysia. Mereka yakin diri, berani dan boleh mengeluarkan pendapat. Pelajar Malaysia masih malu-malu dan gemar bergaul dengan kelompok sendiri. Tetapi, kehidupan di rantau orang banyak mengajar kita berdikari.

Susah senang, sakit sihat, semuanya ditanggung sendirian. Satu pengalaman hakiki yang banyak mengajar erti tabah dan kuat. Walaupun ia sudahpun jauh dari realiti, namun ia adalah satu kenangan yang tidak boleh ditukar ganti.

Buat sepupu saya itu, selamat menempuh satu fasa kehidupan yang baru. Semoga beroleh manfaat dan keberkatan dari-Nya.

No comments:

Post a Comment