Saturday

Sembang Kosong

Entah mengapa hari ini
jiwa membara dan sakit
dengan manusia yang
dipanggil hipokrit.
Mudahnya menabur janji
namun omong-omong kosong belaka.
Tiada isi. Tiada makna. Tiada seri.

Juga hari ini
hati bak ditusuk duri
melihat seekor kucing
terlekat di bawah almari
Aku tidak terdaya menolong
Lalu aku suakan sebekas air
untuk si comel menghilangkan haus.

Malas mahu melayan emosi
aku menggodek-godek komputer
dan mengasah bakat
dibuat contengan muka aku.

Hari ini
hari bermalas-malasan
jadi aku hanya duduk
dan makan
dan minum
sambil merenung skrin
komputer yang besar.

Aku tidak kisah
jika hari ini
aku menulis apa saja
bahasa pun tidak indah mana
kerana semuanya spontan
apa yang terlintas di fikiran.

Hari ini
aku marah melihat
kucing itu terseksa
kerana merasa tidak terdaya
membantunya

Tetapi amarah itu baru saja reda
kerana aku baru saja
melempiaskan emosi
di dalam coretan comel
yang dirahsiakan
tempatnya. 

Aku tidak tahu apa yang aku nukilkan
difahami semua
kerana hanya aku
yang faham hatiku
sendiri selepas
Tuhan.

*Hehehe boleh gitu?


    

No comments:

Post a Comment