Wednesday

Menyusuri Jalan di San Francisco Road

Menyusuri jalan di San Francisco Road
Yang lurus dan tegak
Aku bak kelana bisu.

Mendaki jalan bertar
Yang jauhnya bak sehari perjalanan
Diri jadi resah dan gundah.

Masakan tidak
Di kiri kanan jalan
Tertebar jejaka-jejaka kacak
Yang berpelukan dan ketawa senda
Seolah tiada sesiapa yang melihat
Tiada malu, tiada peduli
Hidup kami, dunia kami
Jangan diprovokasi.

Menyusuri jalan di San Francisco Road
Aku melihat yang haram menjadi halal
Yang biasa bak ketinggalan zaman
Yang leka bercanda, berketawa
di mana sahaja.

Kamilah raja! Kamilah ratu!
Jangan diusik hak kami
Kami mahukan keadilan!.
Kami mahukan kesaksamaan!
Kami mahu didengari!.

Menyusuri jalan di San Francisco Road
Hati menjadi resah gelisah
Pedih menahan rasa
Melihat sepanduk dan laungan merata-rata
Yang gadis berpelukan sesama sendiri
Yang teruna menari tidak berhenti
Demi hak yang diperjuangkan
Selama ini.

Kami mahukan hak kami!
Itu hak kami!
Yang jejaka berpasang-pasangan
Yang gadis berpimpinan tangan
Melaungkan "We want equal rights!"

Menyusuri jalan di San Francisco Road
Aku melihat keruntuhan akhlak dan moral
Muda mudi zaman ini
Menuntut hak yang hakiki.

Ah! Aku tidak mahu masuk campur.
Biarkanlah mereka melaungkan
apa yang mereka rasa.
Aku hanya mahu mendapatkan keredhaan Ya Rabb yang hakiki.
Lantas, aku terus berjalan
Seolah aku buta dan tuli.
Dan terus berjalan ke destinasi
Tanpa mahu menoleh lagi.

No comments:

Post a Comment