Monday

Pengalaman Baru di Pesta Buku Antarabangsa 2012

Pesta Buku Antarabangsa yang berlangsung di PWTC baru-baru ini memberikan saya satu pengalaman baru, kejutan dan juga kegembiraan. Setelah dijemput menghadirkan diri pada 1 Mei 2012 di Gelanggang Penulis PTS, saya pun membuat persediaan ringkas untuk ke sana sebagai penulis jemputan. Belum pernah ada pengalaman sebagai penulis jemputan tetapi pernah ke pesta buku lebih dari sepuluh tahun lepas. Masih ingat akan kemeriahannya dan jumlah pengunjung yang ramai, maka saya mengambil pengalaman itu sebagai panduan saya. Maka, sehari sebelum pesta buku itu berlangsung, saya pun bertolak ke Kuala Lumpur. Sehari sebelumnya, saya sibuk menyusun cenderahati yang bakal diberikan kepada pembaca bertuah yang membeli buku saya. Saya membeli satu beg kecil untuk diletakkan 'key chain' yang telah ditempah khas, 'plate welcome' untuk digantung dan penanda buku dari kayu yang berasal dari Indonesia. 

Saya sungguh teruja namun jauh di sudut hati bimbang jika tiada sesiapa yang sudi membeli buku saya. Al maklumlah, saya baru saja berjinak di dalam bidang ini secara serius dan baru saja mempunyai dua buah buku, satu lagi dari Karnadaya bertajuk Salahkah Aku?. Beberapa kali saya suarakan kebimbangan kepada ibu dan adik saya, malulah jika tiada sesiapa mahu beli atau mohon tandatangan nanti. Namun, beberapa jam sebelum bertolak ke PWTC, saya dihubungi oleh Editor PTS bahawa buku saya semuanya sudah habis dijual dan tiada buku lagi di dalam stok. Saya agak tergamam kerana saya sudah bersedia untuk berjumpa dengan para pembeli buku, hati jadi teragak-agak dan gusar kerana membayangkan apakah semuanya akan dibatalkan dan agak kecewa kerana saya sebenarnya menantikan saat itu. 

Namun, saya berkata bahawa saya akan pergi juga untuk berkenalan dan memberikan sokongan walaupun buku saya sudah kehabisan stok. Di dalam hati tidak henti mengucapkan syukur ke hadrat Ilahi kerana buku saya menjadi 'sold out' di dalam kurang dua bulan ianya diterbitkan. Saya berharap bahawa itu adalah penanda yang baik dan positif. Namun, pada masa yang sama agak kecewa kerana tidak boleh menandatangani buku dan memberikan cenderahati istimewa yang sudah saya sediakan. Tetapi, gembiranya tidak terkata kerana buku saya mendapat sambutan dan orang juga sudah mulai mengenali nama saya. Saya berniat mahu meneruskan menulis dan menjadikannya sesuatu yang serius selepas ini. InsyaAllah. Terima kasih buat PTS yang sudi menerima idea dan manuskrip saya yang original! 

No comments:

Post a Comment