Tuesday

Apa Itu 'poetic licence' di dalam Penulisan Kreatif?

Pernahkah anda semua mendengar tentang 'poetic licence'? Di dalam kesusasteraan Inggeris, 'poetic licence' ialah satu lesen atau kebebasan yang diberikan kepada seorang artis atau penulis untuk lari daripada unsur-unsur sebenar atau fakta-fakta sebenar supaya hasil karya kita dapat mencapai hasil yang dikehendaki.

Dengan menggunakan 'poetic licence', penulis boleh menulis unsur-unsur yang tidak berapa logik jika ia dapat menambahkan nilai atau jalan cerita yang mahu kita usahakan. Saya tidak pasti jika ada istilah Melayu, tetapi secara umumnya kesusasteraan Melayu juga mengikut bentuk dan undang-undang penulisan kreatif yang dihasilkan dari barat.

Buat bakal-bakal penulis, pastikan anda mempelajari ilmu-ilmu penulisan kreatif dengan betul dari segi gaya dan lenggok bahasa, juga hal-hal lain. Jangan mula menulis sebelum anda memahami undang-undang penulisan kreatif. Malangnya, di negara ini, agak kurang diajar akan ilmu-ilmu tersebut kecuali jika anda mengambil jurusan penulisan atau kesusasteraan di peringkat tinggi. Akibatnya, ramai di antara kita yang mahu menulis seolah hilang punca terutamanya yang langsung tidak ada latar belakang di dalam bidang tersebut.

Jadi, jika anda langsung tidak mempunyai latar belakang di dalam bidang ini, pastikan anda menuntut ilmu selain banyak membaca. Jika anda mahir berbahasa Inggeris, anda boleh membeli buku atau paling mudah mencari di laman-laman web yang sesuai untuk anda mempelajari ilmu penulisan kreatif. Ini kerana di barat, mereka mempunyai banyak laman web yang baik. Cukup banyak untuk anda hadam dan fahami dengan sendiri cara-cara menulis penulisan kreatif dengan betul.

Jangan ingat kita boleh menulis sesuka hati, kerana sebenarnya ada caranya untuk menulis karya yang berbentuk kreatif ini supaya ia lebih efektif dan berkesan di hati pembaca. Setelah anda memahami caranya, barulah anda boleh mengolah ayat mengikut gaya bahasa anda sendiri tidak kira cerita cinta, kekeluargaan, serius atau humor sekalipun.

Semoga berjaya.

Poetic Licence - license or liberty, esp. as taken by a poet or other writer, in deviating from conventional form, logic, fact, etc., to produce a desired effect.
- license used by a writer or artist to heighten the effect of their work
licence, license - freedom to deviate deliberately from normally applicable rules or practices (especially in behavior or speech)

No comments:

Post a Comment