Sunday

Salah Anak atau Salah Kita?

Ada seorang rakan facebook menulis yang di dunia ini terlalu ramai anak-anak yang derhaka. Dia seolah menyalahkan anak-anak jika anak-anak melawan cakap atau tidak mendengar kata. Tertarik dengan topik itu, saya membuat komen yang tulus dari hati saya. Jom baca...

"Kadang-kadang ibu bapa tidak sedar, sikap kita sendiri membuat anak-anak melawan. Setiap kali anak-anak tidak mendengar kata, saya akan muhasabah diri dan berfikir, mungkin cara saya tidak betul atau berkesan, jadi saya akan gunakan pendekatan yang lain. Anak-anak kadang-kadang tertekan dengan ibu bapa, kita pula kadang-kadang bercakap sesuka hati dengan anak seolah mereka tidak mempunyai perasaan. Anak-anak pula mempunyai karektor mereka sendiri, kita harus hormat dan mendengar pandangan dan masalah mereka, tanpa menghakimi. Kita juga pernah menjadi anak dan kadang-kadang tertekan dengan sikap ibu bapa kita sendiri, jadi jangan kita buat kepada anak apa yang kita tidak suka dibuat kepada kita dahulu. Walaupun payah membentuk mereka, saya rasa banyak juga kesalahan terletak di bahu kita... kata-kata kita, bahasa badan kita terhadap anak-anak, ada yang memanggil macam-macam gelaran, ada yang merendahkan keupayaan anak-anak, tidak gemar memuji kebaikan mereka dan hanya mencari kesalahan. Ini semua membuat anak-anak merasa marah dan rendah diri, malah ada ibu bapa yang berlawan cakap dan bergaduh dengan anak, mahu menang sentiasa walaupun pandangan anak itu betul, hasilnya anak-anak akan tertekan dan kita melabelkan mereka derhaka. Sebaiknya, kita mencari punca mengapa mereka bersikap sedemikian dan cuba menyelesaikannya. Anak-anak kadang-kadang melawan kerana cara dan sikap kita sendiri. Kita sebagai ibu bapa bukan berkuasa di atas segala-galanya. Anak perlu dididik dan dibimbing di dalam segala hal dunia dan akhirat. Memang susah dan tidak mudah. Saya sendiri kadang-kadang terasa seperti 'helpless' tetapi itu bukan alasan untuk kita berkata atau bersikap sesuka hati terhadap anak-anak. Just my two cents."

Apa kata anda?

No comments:

Post a Comment