Thursday

Besarnya Basikal!

Siapa pernah melawat kota Jeddah atau menetap di sana? Atau singgah sebentar di bandar Jeddah ketika menunaikan umrah? Saya pernah melalui kedua-dua pengalaman itu. Pernah singgah sebentar di kota Jeddah ketika menjadi tetamu Allah di kota Makkah dan Madinah, juga pernah menetap di Jeddah dan menikmati banyak perkara dan peluang yang mungkin tidak boleh dirasai oleh kebanyakan daripada kita. Alhamdulillah. Banyak perkara baru dan pengalaman unik yang saya perolehi ketika tinggal di sana. Kalau nak cerita, memang banyak juga. 
Namun, kali ini saya hanya mahu bercerita tentang tugu-tugu gergasi yang banyak di tengah-tengah jalan di kota Jeddah ini. Setiap kali melewati 'round about' di Jeddah, mesti ada tugu-tugu gergasi yang pelbagai rupa dan bentuk. Pergi mana-mana pun mesti ada tugu-tugu ni. Ada tugu kapal terbang, ornamen, lampu, bentuk-bentuk abstrak dan banyak lagi. Di pesisiran pantainya pun penuh dengan tugu. Tapi, setiap kali kita melalui kawasan yang ada tugu basikal ni, saya mesti tergelak sebab terasa lucu melihat basikal gergasi di tengah jalan. Tujuannya supaya pemandu tidak sesat jalan dan tahu dimanakah kawasan mereka hanya dengan melihat tugu-tugu sebegini. Tapi rasa membazir saja buat macam-macam tugu seperti ini. Terlalu banyak! Kalau tak percaya, jika ke Jeddah, cuba pusing satu bandar, memang banyak tugu!
Ini baru kisah tugu. Jika ada kelapangan, saya akan bercerita pula beberapa kisah lucu dan tidak berapa lucu yang berlaku di sana di entri yang lain pula! Tunggu!
 

No comments:

Post a Comment