Sunday

Tak Kenal Maka Tak Cinta - Iktibar buat Penulis Baru











Sebenarnya, manuskrip Dedaunan Maple Gugur Lagi (lihat sini - http://ilham.karangkraf.com/karya-detail.aspx?idk=62&idc=3621#.UXyVacqKVi0 ) yang saya kongsikan di ILHAM Karangkraf sudahpun diterima oleh satu syarikat penerbitan (dengan tajuk lain). Saya sudah menandatangani surat setuju terbit.

Walaupun saya agak ragu-ragu dengan cara pengurusannya berhubung dengan saya melalui emel, saya berminat dengan syarikat itu kerana bukunya laku keras ditambah pula dengan kelab bukunya yang aktif.

Namun, lama-kelamaan saya berasa sangsi dengan cara mereka membalas emel dan menjawab soalan saya. Langsung tidak menampakkan sifat profesional mereka. Mereka juga kerap bertukar cerita dan memberikan alasan-alasan yang tidak logik terutamanya tentang pemberian surat setuju terbit, surat perjanjian dan lain-lain.

Kebetulan, saya sempat berbual dengan beberapa penulis daripada syarikat yang sama yang tidak puas hati dengan layanan yang mereka terima. Setiap penulis tidak dilayan sama rata malah ada yang menandatangi surat dan ada yang langsung tidak diberikan apa-apa surat. Ada juga yang langsung tidak tahu bukunya sudah diterbitkan. Ada juga yang tidak dibayar royalti dan tidak mempunyai surat perjanjian.

Saya dimaklumkan bahawa saya hanya akan mendapat surat perjanjian setelah buku dicetak dan dijual dan akhirnya saya membuat keputusan menarik balik manuskrip saya itu. Maknanya, saya langsung tidak diberikan hak membaca dan bersetuju dengan perjanjian itu sebelum membenarkan buku saya diterbitkan.

Di sini, saya ingin memberitahu kepada para penulis yang baru dan yang ingin mencuba nasib, ambil tahulah dan ambil pedulilah akan karya dan syarikat penerbitan pilihan anda sebelum anda menghantar manuskrip anda. Kadang-kadang semuanya indah khabar dari rupa.

Pembaca dilayan seperti raja, namun penulis menangis di dalam diam, anda tidak tahu. Akhirnya, ramai yang cabut lari.

Hakikatnya, memang tidak ada apa yang adil di muka bumi ini. Namun, pengalaman boleh membantu kita memilih dan bersifat selektif.

Selamat membaca dan menulis!

No comments:

Post a Comment