Sunday

Apa Ada Dengan Kata-Kata? Fikir Semula...

Ungkapan ini memang selalu kita dengar. Diulang ribuan kali malah mungkin setiap hari. Actions Speak Louder than Words. Namun, walaupun ia dilaungkan oleh ramai, ada juga segelintir manusia yang tidak berpegang kepada ungkapan keramat ini. Mungkin ada di antara kita yang pernah melalui keadaan di mana kata-kata itu hanyalah mainan bibir yang tidak memberikan apa-apa makna, juga kata-kata yang hanya dihamburkan tanpa membawa apa-apa bukti dengan perbuatan. Dengan erti kata lain, ada segolongan manusia yang gemar berjanji dan berkata-kata namun perbuatannya kontra sama sekali dengan janji atau ungkapan yang terkeluar dari mulutnya. 

Bukan itu sahaja, jika kata-kata yang diucap tidak dimanifestasikan dengan perbuatan, maka sia-sialah jadinya kata-kata itu bak kata orang putih ia menjadi meaningless, tidak bermakna sama sekali. Pernah satu ketika di dalam kehidupan, saya acap kali mengungkapkan kata-kata ini seolah sudah menjadi satu kemestian. Prove what you say with your actions. Saya pernah menghadapai karenah manusia yang gemar bercakap dan berjanji, namun perbuatannya begitu kontra sekali dengan ucapan yang meniti di bibir. Pernahkan kita berjumpa dengan seseorang yang berkata bahawa kitalah yang paling dicintainya namun tindak tanduk dan perbuatannya tidak seiring dengan kata-katanya? Atau pernahkan kita bertemu dengan seorang yang berjanji namun ia hanya tinggal janji? Jika hanya kata-kata yang diucapkan bukannya lahir dari hati, maka kepincangan itu pasti terserlah. Lambat laun, pasti akan ketara juga samada cepat atau lambat sahaja yang boleh memberikan kita signal supaya berjaga-jaga.

Dan, apabila kata-kata itu digunakan hanyalah untuk menutup mulut orang, mengelakkan masalah atau beranggapan penyelesaian terbaik, maka ia pasti akan dihidu juga malah akan mengundang keadaan yang lebih parah dan tidak terkawal lagi. Apabila tersedar bahawa omong kosong itu sudah tidak memberi apa makna lagi, maka apa juga bentuk kemaafan sudah tidak lagi bermakna atau memberi erti. Begitulah hebatnya penangan kata-kata dan janji. Jika tidak dibuktikan dengan perbuatan, maka jadilah ia seperti sia-sia yang akhirnya merugikan diri sendiri. Oleh itu, jika kita berkata-kata atau berjanji, buktikanlah dengan perbuatan kerana kata-kata hanya akan tinggal kata-kata jika tidak ditepati.





1 comment:

  1. Sebelum saya buat status di Facebook, saya akan berfikir dua tiga kali dahulu sebelum dipos. Kalau main pos tapi tak fikir panjang-panjang, takut nanti hati tak tenang. Eh, ada kena mengenakah komen ini dengan topik di atas? Hehe. :)

    ReplyDelete